'Zwątpienie to zdrajca, przez którego tracimy to, co moglibyśmy osiągnąć, gdyż nie mamy odwagi spróbować'
William Shakespeare
Witamy i zapraszamy Państwa na pokład najstarszego sprawnego jachtu żaglowego w Polsce i jednego z najstarszych jachtów w Europie.
Jest to klasyczny morski kuter gaflowy klasy Tourenkreuzer zbudowany w niemieckiej stoczni W. Kriegerman Pihelsdorf Spandau w Berlinie, (stępka położona w roku 1903, zwodowany w roku 1905 - numer 22)
Jest to jedyny na świecie ocalały egzemplarz jachtu tej klasy. Niestety bardzo mało wiemy o przedwojennej historii jachtu, na pewno został zbudowany z myślą o szkoleniu przyszłych załóg Kriegsmarine.
Ocalał dzięki załodze, która w okresie nalotów oraz bitwy o Berlin i późniejszych grabieży Rosjan zatopiła go w porcie w Berlinie.
Po kilku latach wydobyty i wyremontowany pływał w cieśninach bałtyckich a załogi z sukcesem szmuglowały bimber do objętej prohibicją Szwecji.
Pod koniec lat 60 stan jachtu uniemożliwiał pływanie, stał powoli zamieniając się we wrak na terenie strategicznych składów węgla w Berlinie Zachodnim.
Mimo kilkunastu lat poniewierki i postoju bez dozoru pod gołym niebem zdumiewająco dobrze zachowały się klepki poszycia, co świadczy o doskonałych materiałach wykorzystywanych w tamtych czasach w szkutnictwie. A o kulturze Niemców i szacunku do jachtów świadczy fakt, że prawie wszystkie okucia pokładowe, trzon steru, wał śrubowy pozostały na swoich miejscach.
W latach 70 kupił go i rozpoczął kapitalny remont Edmund Litka.
To dzięki niemu jacht nie został spalony. Edmund nie dokończył remontu z powodu stanu zdrowia, odkupiłem go w roku 2006 i sprowadziłem do Polski.
Przetransportowanie jachtu było pierwszym poważnym wyzwaniem.
Ważący 9 ton 12 metrowy delikatny kadłub wymagał ostrożnego traktowania, wielkiej uwagi i specjalnie wykonanej przyczepy wyposażonej w odpowiednie podpory. Nie obyło się bez strat, w czasie transportu zniszczeniu uległ oryginalny maszt.
Największym problemem podczas remontu było odtworzenie kompletnie spróchniałej stępki i stew oraz mocowanie 3,5 tonowego balastu. Wymieniliśmy również część wręg oraz najniższe klepki poszycia a także wykonaliśmy nowy pokład, poszycie kadłuba, maszt i wszystkie drzewca.
Podczas odbudowy kabiny staraliśmy się zachować pierwotny kształt zabudowy i orginalny układ osprzętu. Jedynym wspomagającym pracę załogi urządzeniem jest jedyny kabestan zamontowany na fordeku, wspomagający stawianie masztu i podnoszenie kotwicy.
Sukcesem zakończyło się odtworzenie planów i obliczeń konstrukcyjnycha w efekcie idealne zaprojektowanie i uczycie żagli.
Mimo wieku jachtu i odtworzenia bardzo skomplikowanego osprzętu według wzoru z roku 1905 jacht jest sprawny i szybki. W sezonie 2011 wygraliśmy regaty Oldtimerów.
Załoga jachtu reprezentując Hotel Zamek Ryn zajęła pierwsze miejsce w regatach Marina Cup. W roku 2012 i 2013 ponownie wygraliśmy regaty oldtimerów.
W roku 2014 braliśmy udział w regatach Międzynarodowej Organizacji ISSA i zdobyliśmy wyróżnienie.
Jacht został odrestaurowany z użyciem tradycyjnych technologii i
szlachetnych materiałów szkutniczych we współpracy z najlepszymi
szkutnikami w Polsce i Szwecji.
Ponad 80% kadłuba to oryginalne ponad 100 letnie mahoniowe drewno!
Wyposażenie zapewni naszym załogom komfort i wygodę.
Klasyczny gaflowy osprzęt i ożaglowanie oraz masa i wielkość jachtu pozwolą naszym załogom na tradycyjne wyszkolenie żeglarskie.
Naszą misją jest propagowanie klasycznego dobrego żeglarstwa oraz szlachetnych idei i wzorców żeglarskich, krzewienie etykii etykiety jachtowej, starych dobrych zasad z czasów gdy jachty były z drewna a ludzie ze stali.
Wszystkich, którzy z nami popłyną chcemy nauczyć szacunku do sztuki żeglowania oraz wiary we własne siły i umiejętności.
Wyobraź to sobie, zadzwoń i w drogę..
Copyright 2025 by Kliper Komputer. all rights reserved.